Współfinansowano ze środków programu Unii Europejskiej Erasmus+

logotyp erasmus+

24.09.2021 

”Modern media versus young people – opportunities or a threat”

W dniach 29.08 - 11.09.2021 r. uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego w Piszu, we współpracy z 4th Lyceum w Katerini, realizowali projekt pn.”Modern media versus young people – opportunities or a threat” w ramach mobilności międzynarodowej programu europejskiego Erasmus+.

20 uczniów spędziło dwa tygodnie w miasteczku portowym Platamonas w Grecji. Podczas wyjazdu uczniowie poznali system szkolnictwa greckiego, odwiedzili publiczne 4th Lyceum w Katerini i prywatne liceum Bakojani w Larissie. W szkole prywatnej, młodzież zaprezentowała greckim rówieśnikom informacje o II LO, Piszu i Mazurach. Był także element rywalizacji. Rozegrano turniej piłki siatkowej oraz partię szachową. 
Uatrakcyjnieniem mobilności były wycieczki. Wyjazd do kompleksu klasztorów w Meteorach był świetną okazją do nauki o religii wyznawanej przez Greków. Młodzież zwiedziła wyspę Skiathos, gdzie kręcone były sceny do filmu “Mamma Mia”oraz złotą plażę Koukounaries. Podczas rejsu statkiem mieli okazję nauczyć się  greckiego tańca narodowego “Sirtaki”. Młodzież relaksowała się również na plaży Morza Egejskiego, przebyła wąwóz Enipeas, gdzie znajdują się wanny Afrodyty. W Larissie odbyło się spotkanie z grupą artystów podczas LA Comics Festival. Spotkanie to uświadomiło młodzieży, że graffiti, komiksy i street art mogą być doskonałym komentarzem do wydarzeń w kraju i na świecie. Ostatniego dnia mobilności odbyło się Citygames po Larissie.

Program mobilności był więc bardzo bogaty i atrakcyjny. Podczas pobytu młodzież relacjonowała wykonywane zadania i zwiedzane miejsca na założonych przez siebie profilach facebook'owych. Odbywały się warsztaty informatyczne, które pozwoliły uczniom realnie ocenić wartość informacji zamieszczanych w Internecie. Zwieńczeniem projektu było rozdanie uczniom certyfikatów.

Wyjazd stworzył uczniom okazję do doskonalenia znajomości języka angielskiego, poznania kolebki kultury europejskiej oraz wymiany doświadczeń z greckimi rówieśnikami. Wspomnienia pozostaną na zawsze.

Opiekunami grupy uczniów były nauczycielki II LO – Aneta Ramotowska, Aleksandra Gorczyńska - Brózio i Małgorzata Krom. Pilotem wycieczki był Krzysztof Kardas, a przewodnikiem Krzysztof Komorowski.

https://vobacom.powiat.pisz.pl/aktualnosc/informacje/grecka-przygoda-uczniow-ii-liceum-ogolnoksztalcacego-nowego



 

23.06.2022

"Podążamy ku przyszłości"

 

W dniach 5-18 czerwca młodzież Liceum Ogólnokształcącego w Orzyszu wraz z opiekunami uczestniczyła w przygodzie życia – wyjeździe, w ramach programu europejskiego Erasmus +, do Grecji na Riwierę Olimpijską. Głównym celem zagranicznej mobilności edukacyjnej było poprawienie kompetencji językowych i komunikacyjnych wśród uczniów oraz rozwijanie postaw tolerancji dla innych kultur, religii czy stylów życia.

Każdy dzień pobytu trzydziestoosobowej grupy uczniów obfitował w różnorodne atrakcje. Był czas na wycieczki, intensywną pracę, korzystanie z kąpieli morskich i słonecznych na plażach Morza Egejskiego i wypoczynek przy hotelowych basenach.

Uczestnicy projektu brali udział w prowadzonych w języku angielskim zajęciach z cyberbullyingu i robotyki w Centrum Edukacyjnym w Platamonas, zajęciach pt. Mitologia po angielsku, gdzie wcielali się w role greckich bogów oraz grze miejskiej polegającej na nauczeniu napotkanego Greka polskiego łamańca językowego, nauczeniu się od tubylców greckiego łamańca językowego i rozmowie z napotkanym Grekiem o jego życiu codziennym. Wyzwanie było duże, ale licealiści poradzili sobie z nim bez problemu, przy okazji nawiązując nowe znajomości.
 
Uatrakcyjnieniem mobilności były wycieczki: do Thessalonik- drugiego pod względem wielkości miasta Grecji, Litochoro - pięknego miasteczka u podnóża gór słynącego z wodospadu Zeusa i Wanien Afrodyty, Starego Pantaleimonu- urokliwej wioski położonej 500 m n.p.m., która jest ulubionym miejscem wypadów lokalnych Greków i turystów ze względu na zapierający dech w piersiach widok na Zatokę Termajską (morze Egejskie) u podnóży Olimpu.
 
Wszyscy na długo zapamiętają rewelacyjną wycieczkę na wyspę Skiatos, popularną wśród turystów za sprawą filmu Mamma Mia!, którego sceny kręcono właśnie tam. Rejs statkiem sam w sobie był atrakcją. Załoga zapewniła moc wrażeń. Młodzież miała możliwość nauczenia się tradycyjnych tańców greckich i zaprezentowania swoich umiejętności tanecznych. Można było podziwiać malowniczo położoną wyspę i spacerować urokliwymi, wąskimi uliczkami mijając typowe białe domki z niebieskimi okiennicami. Skiatos to przede wszystkim kilkadziesiąt plaż ze złotym piaskiem. Na jednej z nich uczestnicy projektu mieli możliwość plażowania i kąpania się w ciepłym morzu Egejskim.
  
Erasmusowicze byli zachwyceni całodzienną wycieczką na Meteory – jedno z najbardziej zapierających dech w piersiach miejsc, które można zobaczyć w Grecji. Meteory to ogromny kompleks gigantycznych filarów skalnych z piaskowca, na których szczytach zbudowano kilkaset lat temu ludzkimi rękami monastery, czyli greckie klasztory zawieszone w chmurach.
Uczniowie i nauczyciele poznali życie mieszkańców prawosławnych klasztorów i poczuli bliskość nieba, stając na szczytach imponujących skał.
 
Podczas pobytu w Grecji młodzież i opiekunowie odwiedzili szkołę partnerską - IV LO w Katerini. Spotkali się z dyrektorem szkoły i przedstawicielami uczniów, którzy opowiedzieli o systemie szkolnictwa w Grecji i swojej szkole. Goście mieli możliwość obejrzenia sal lekcyjnych i uczestniczenia w zajęciach z chemii. W sali gimnastycznej ćwiczyli kroki poznanych wcześniej tańców greckich. Młodzież mogła sprawdzić swoje umiejętności w zakresie posługiwania się językiem angielskim. Nawiązały się znajomości z greckimi rówieśnikami.
Każdy uczestnik i opiekun otrzymał certyfikat zaświadczający o pomyślnym ukończeniu mobilności w 4 Liceum w Katerini.
 
Wyprawa do Grecji, mimo męczącej ponadtrzydziestogodzinnej podróży w każdą stronę, była bardzo udana. Wspomnienia i zdjęcia pozostaną na zawsze.

Materiał: ZSO w Orzyszu 
https://vobacom.powiat.pisz.pl/aktualnosc/informacje/erasmus-podazamy-ku-przyszlosci-wyprawa-mlodziezy-z-orzysza-do-grecji

 



 

15.05.2023 

„Po wiedzę śladami sztuki"/„For knowledge in the footsteps of art!”

W ramach programu Erasmus+,  na mocy umowy nr 2022-2-PL01-KA122-SCH-000100441 będziemy realizować krótkoterminowy projekt na rzecz mobilności uczniów i kadry w sektorze edukacji szkolnej. Projekt pod nazwą „Po wiedzę śladami sztuki!” – „For knowledge in the footsteps of art!” jest skierowany do 30 uczniów Liceum Ogólnokształcącego w Orzyszu, którzy pod opieką 4 opiekunów odbędą czternastodniową mobilność do Grecji (2 dni podróż, 12 dni na realizację programu edukacyjnego). Będą tam współpracować z uczniami z IV Liceum w Katerini, jako szkoły partnerskiej. 

Założone przez nas cele projektu to:  

  • Poprawienie kompetencji językowych i komunikacyjnych wśród uczniów i nauczycieli.
  • Wyrównanie szans edukacyjnych młodzieży i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i przedwczesnemu kończeniu edukacji.
  • Promowanie świadomości międzykulturowej, także rozbudzanie zainteresowania i ciekawości  dotyczącej różnorodności językowej i komunikacji międzykulturowej w Unii Europejskiej.
  • Kształtowanie kompetencji kluczowych w zakresie rozumienia i tworzenia informacji oraz kompetencji cyfrowych wśród uczniów.

Chcemy, aby uczestnictwo w projekcie i mobilności edukacyjnej miało wpływ na rozwój wiedzy i umiejętności uczestniczących w nich młodych ludzi, jak i na kształtowanie w nich postaw przedsiębiorczości. Uczniowie, poprzez udział w projekcie staną się bardziej samodzielni, nauczą się odpowiedzialności, planowania i pracy w grupie. Będą mogli także w innym niż szkolne otoczeniu sprawdzić w praktyce swoją wiedzę i umiejętności. 

Narodowa Agencja Programu Erasmus+ i jego realizator w Polsce, którym jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji  przekaże szkole jako beneficjentowi projektu kwotę 43 374,00 €



 

18.10.2023

„How to be lost not get lost in Greece – modern savoir-vivre for young travelers”

W dniach od 10 do 23 września grupa 30 uczniów z II Liceum Ogólnokształcącego w Piszu po raz kolejny przebywała w Grecji w ramach projektu Erasmus. How to be lost not get lost in Greece? To pytanie towarzyszyło im w poznawaniu greckiej historii, przyrody, tamtejszych tradycji i zwyczajów. Wspaniała pogoda i ciepłe morze sprzyjały poznawaniu cudownych miejsc na Riwierze Olimpijskiej. 

Młodzież wraz z opiekunami mieszkała w Leptokarii, w niewielkiej miejscowości nad Morzem Egejskim, której sielski klimat sprzyjał doświadczaniu i przeżywaniu słynnego greckiego siga siga. Dzięki grze terenowej mieli możliwość poznania tamtejszych zwyczajów oraz wykorzystania w praktyce znajomość języka angielskiego. Wizyty na lokalnym ryneczku były okazją do posmakowania lokalnych smakołyków.

Poznanie przeszłości greckiej możliwe było dzięki zwiedzeniu Muzeum Historii Geologicznej Olimpu. Licealiści zobaczyli również zamek w Platamonas oraz przepiękną górską wioskę Stary Panteleimon. Zwiedzili także Saloniki-drugie co do wielkości miasto w Grecji. Dzięki zadaniu grupowemu poznali najważniejsze zabytki tego pięknego miasta.

Meteory-to jedno z najbardziej zapierających dech w piersiach miejsc, które można zobaczyć w Grecji. Znajduje się tam jeden z najstarszych klasztorów, który znajduje się na szczycie skał piaskowca sięgającego ponad 540 m n.p.m.Niezapomnianym przeżyciem był również rejs statkiem po Morzu Egejskim, którym, w towarzystwie delfinów, wycieczka dotarła do uroczego miasteczka Skiathos, w którym kręcone były niektóre sceny do filmu Mamma Mia. Znajduje się tam również na jednej z najpiękniejszych plaż w Europie-na słynnej Kuokounaries Beach, która znana jest z lazurowej wody i złotego piasku.

Grupie z II LO bardzo podobało się również w Paralii- niewielkiej, ale urokliwej miejscowości na Riwierze Olimpijskiej, która słynie z przepięknych złocistych plaż, licznych kawiarni, bazarków oraz sklepików z pamiątkami. Grecja znana jest z przepięknej przyrody, którą w szczególności można podziwiać było podczas wizyty w  Litochoro- miejscowości położonej u stóp potężnego masywu górskiego i otoczonej Parkiem Narodowym Góry Olimp. Znajduje się tam malowniczy wąwóz rzeki Enipeas ze słynnymi Wodospadami Zeusa i Wanną Afrodyty.

Jedną z atrakcji była również wizyta w szkole, gdzie młodzież z Pisza miała okazję zobaczyć, jak wyglądają klasy szkolne i  sala gimnastyczna w szkole partnerskiej w Katerini. W trakcie tej wizyty uczniowie dowiedzieli się wielu ciekawostek o systemie szkolnictwa w Grecji. Cudowna pogoda sprzyjała aktywnościom sportowym. Pływanie w przyhotelowym bawienie, kąpiele słoneczne, turnieje piłki siatkowej, koszykówki, przeciągania liny i limbo oraz zawody w pływaniu. Zwieńczeniem projektu było wręczenie certyfikatów oraz nagród za przeprowadzone konkursy.

Projekt: Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej realizowany został ze środków programu FERS na zasadach Programu Erasmus+ sektor Edukacja szkolna, pt. „How to be lost not get lost in Greece – modern savoir-vivre for young travelers”

Materiał: II Liceum Ogólnokształcące w Piszu 

https://vobacom.powiat.pisz.pl/aktualnosc/informacje/grecka-przygoda-po-raz-trzeci



 

23.10.2023

„How to be lost not get lost in Greece – modern savoir-vivre for young travelers”

Dokładnie miesiąc po zakończeniu greckiej przygody, uczniowie z II Liceum Ogólnokształcącego w Piszu zaprezentowali, a zarazem podsumowali swoją grecką przygodę. 

Wyprawa pod tytułem ” How to be lost not get lost in Greece – modern sowoir-vivre for young travelers” zrealizowana w ramach projektu Erasmus pozwolił na wyjazd 30 uczniów z II Liceum Ogólnokształcącego w Psizu wraz z opiekunami do Grecji. Spotkanie, które miało miejsce w poniedziałek, 23 października poświęcone było ukazaniu tego, w jaki sposób młodzież spędziła czas w Grecji, czego doświadczyli młodzi podróżnicy i wiedzy jaką zdobyli. Obecny na spotkaniu dr Waldemar Brenda- etatowy członek Zarządu Powiatu Piskiego podkreślał, że tego typu inicjatywy, wyjazdy młodzieży są ważna i potrzebne ze względu na wynoszone z nich doświadczenia. Zwrócił również uwagę, iż dzięki dofinansowaniu z UE oraz wsparciu organu prowadzącego – Powiatowemu Zespołowi Ekonomiczno-Administracyjnego Szkól i Placówek w Piszu wyjazd stał się możliwością nie tylko ciekawego ale i kształcącego zwiedzania innych krajów. 

W trakcie spotkania młodzież, zaprezentowała w postaci multimedialnej to czego dowiedziała się o Grecji, wskazała różnice pomiędzy Grekami a Polakami oraz zaprezentowała realizację ciekawej gry terenowe. Wszyscy uczestnicy projektu otrzymali certyfikaty uczestnictwa, a koordynatorka projektu Pani Aneta Ramotowska zaprosiła uczniów do aplikowania w kolejnej odsłonie tego wydarzenia, w 2024 r. 

https://vobacom.powiat.pisz.pl/aktualnosc/informacje/podsumowanie-erasmusa-ii-liceum-ogolnoksztalcace-w-piszu



 

25.01.2024

"Po wiedzę śladami sztuki!/For knowledge in the footsteps of art!

W ramach programu Erasmus+, na mocy umowy nr 2022-2-PL01-KA122-SCH-000100441
Kończymy realizację krótkoterminowego projektu na rzecz mobilności uczniów i kadry w sektorze edukacji szkolnej. Projekt pod nazwą „Po wiedzę śladami sztuki!” – „For knowledge in the footsteps of art!” był skierowany do 30 uczniów Liceum Ogólnokształcącego w Orzyszu, którzy pod opieką 4 opiekunów odbyli czternastodniową mobilność do Grecji (2 dni podróż, 12 dni na realizację programu edukacyjnego). Współpracowaliśmy ze społecznością IV Liceum w Katerini, jako szkołą partnerską. 

Założyliśmy, że udział w projekcie przyniesie korzyści w postaci:

  1. Poprawienia kompetencji językowych i komunikacyjnych wśród uczniów i nauczycieli.
  2. Wyrównania szans edukacyjnych młodzieży i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i przedwczesnemu kończeniu edukacji.
  3. Promowania świadomości międzykulturowej, także rozbudzania zainteresowania i ciekawości dotyczącej różnorodności językowej i komunikacji międzykulturowej w Unii Europejskiej.
  4. Kształtowania kompetencji kluczowych w zakresie rozumienia i tworzenia informacji oraz kompetencji cyfrowych wśród uczniów.

Nasze uczestnictwo w projekcie i mobilności edukacyjnej miało wpływ na rozwój wiedzy i umiejętności uczestniczących w nich młodych ludzi, jak i na kształtowanie w nich postaw przedsiębiorczości. Uczniowie, poprzez bardzo aktywny udział w projekcie, wykazywali się postawą samodzielności w działaniu, wzrosło w nich z pewnością poczucie odpowiedzialności za jakość wykonywanych zadań, zdecydowanie poprawili umiejętność planowania i pracy w grupie. Ponadto wartością dodatkową była integracja uczestników. Szczególnie cennym doświadczeniem i efektem projektu było nabywanie wiedzy i umiejętności z różnych obszarów i dziedzin w warunkach innych niż szkolne. 

Po zakończonej mobilności utrwalaliśmy efekty naszych działań, sprawdziliśmy na ile projekt przyniósł korzyści jego uczestnikom. Przeprowadziliśmy wewnętrzną ewaluację stopnia realizacji założonych celów i przede wszystkim podsumowaliśmy nasze wielomiesięczne działania – obejrzeliśmy i omówiliśmy przygotowane przez uczniów prezentacje multimedialne. Takie spotkanie odbyło się 15 stycznia 2024 r. Podzieliliśmy się swoimi spostrzeżeniami i wspomnieniami z udziału w tej cudownej greckiej przygodzie, które chyba na zawsze pozostaną w pamięci wszystkich uczestników projektu.

Realizacja projektu w naszej szkole wzmocniła wizerunek placówki, pokazała, że jesteśmy dobrą szkołą nastawioną na realizację różnorodnych przedsięwzięć.

Narodowa Agencja Programu Erasmus+ i jego realizator w Polsce, którym jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji przeznaczyła  dla szkoły jako beneficjenta projektu kwotę 43 374,00 €.

Materiał: Liceum Ogólnokształcące w Orzyszu 

https://vobacom.powiat.pisz.pl/aktualnosc/informacje/po-wiedze-sladami-sztuki-erasmus-w-liceum-ogolnoksztalcacym-w-orzyszu